Translate

fredag 8 januari 2016

År 7 Lektion 1

Introduktion
  • Linda pratar om ämnets syfte. Varför har vi bild i skolan?
  • Vi har genomgång av förhållningssätt i klassrummet.
  • Vi pratar om kunskapskraven i bildämnet. Vad ska man visa? Hur ska man visa sina kunskaper? 
  • Vi tittar på det centrala innehållet i ämnet - vad ska undervisningen innehålla.
  • Vi tittar igenom den här bloggen och tittar även på instagramkontot som bilden har: @bildblogga 


Eleverna fick skriva ett brev i sina loggböcker till bildläraren. Bland annat fick de berätta om: 

  1. Några saker/uppgifter som jag kommer ihåg att vi har gjort i bilden under mellanstadiet, i sexan är:
  2. När vi arbetat med iPad i bilden har vi använt den så här...
  3. Mina förslag på appar till iPad är
  4. Jag tycker att bild är... därför att...
  5. På fritiden håller jag på med bild när jag...
  6. Mina förslag på vad jag vill jobba med i bilden är (tex uppgifter/material) är...

Lektionen avslutades med att eleverna fick välja en bild. Bilderna de valde bland föreställde Västerländska populärkulturfigurer. Vi ska arbeta vidare med dessa bilder nästa lektion. 

Vi ska gå igenom blyertsteknik, rutmönsteröverföring samt olika bildbegrepp. Eleverna får i uppgift att lägga till något i bilden som berättar något om dem själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)