Translate

fredag 30 januari 2015

8b/8c Surrealistisk bild INLÄMNING

Surrealistisk bild
1. Beskriv din bild. 
Berätta vad som syns i bilden. Alla saker som finns där. Använd dig av begreppen:
  • Förgrund
  • Mellanplan
  • Bakgrund
  • Stilleben
  • Surrealistisk

2. Vad symboliserar de olika sakerna i bilderna? 
På vilket sätt berättar de om dig? (De saker vi ser i bilden, men som behöver förklaras för att någon som inte känner dig ska förstå.)

3. Välj en surrealistisk bild gjord av någon av de konstnärer vi tittat närmare på under detta arbetsområde: Frida Kahlo, Salvador Dalí och René Magritte. 

Berätta kort om bilden, vad föreställer den OCH vad tycker du att bilden berättar? Använd dig av egna åsikter, erfarenheter eller upplevelser.

Exempel
Jag har valt Frida Kahlos konstverk The wounded deer (1946). Bilden föreställer en hjort i en skogsglänta med Frida Kahlos huvud på hjortkroppen. Kroppen är skadeskjuten och genomborrad med pilar. Kroppen ligger blödande i väntan på sitt öde.
Jag tycker att bilden berättar hur man kan känna sig när man är ensam och övergiven. Något som jag tror att många kan känna igen sig i. Jag har känt mig ensam när jag har suttit själv och ätit i matsalen. Jag brukar tänka på det och stanna kvar tills att alla är klara.

Presentation/inlämning
Fotografera din bild. 
  • Tänk på att få så bra kvalitet som möjligt på ditt foto
  • Håll din iPad parallellt med din ritade bild
  • Ha bra ljus/extra lampa
  • Ställ in skärpa och ljus på din iPad
  • Redigera din bild i t ex Befunkyappen (eller eget förslag)
  • Klipp bilden så att endast din teckning är med på fotot

Inlämning 8B
  1. Lämna in din skrivuppgift (pages) och foto av din bild på Showbie. Kod JRLC6 
  2. Gör även en inlämning av ditt foto på Padlet -> KLICKA HÄR
Inlämning 8C
  1. Showbie. Kod AGP2G
  2. KLICKA HÄR  

Tid över
  1. Gör en Key note och animera. Lägg till saker som förstärker det surrealistiska uttrycket. De finns fria bilder att använda: titta längst upp till höger på bloggen, under rubriken "Fria bilder".
  2. Använd app till Ipad. Redigera foto av din surrealistisk bild.
  3. Eget förslag.


Ett filmklipp publicerat av Bilden Stora Högaskolan (@bildblogga)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)