Translate

tisdag 21 oktober 2014

År 8 Gipsmask lektion 2

Lektion 1 - förra gången

Ni lade grunden för era gipsmasker. 

Ni besvarade frågan
Vad tror du att vi människor har gemensamt oavsett t ex ålder, kön, etnicitet, kultur, funktionsförmåga, sexualitet, religion, geografiskt ursprung, tid vi lever i mm?

Vi diskuterade vad ni kom fram till. 
Grupp 1 Några saker vi diskuterade: känslor, döden, hjärta, 
hjärna, andas, föda, sova, bajsa,
rättigheter, möjligheter, skyldigheter.

Grupp 2 Några saker vi diskuterade: Identitet, andas, hjärta, 
känslor, ursprung, egenskaper, 
livet, döden, värde, gemenskap, kommunikation.

Lektion 2 - i dag

1. Masker olika tider - olika kulturer
Inom olika kulturer har man genom historien använt sig av masker i olika sammanhang och med olika syften. Sök och titta på bilder. 

Försök att hitta vad du tycker att maskerna har för uttryck. Vad visar de? Hur skulle du kunna använda dig av det du ser i detta arbetsområde? 

Kan maskerna du tittar på visa något om "Att vara människa"?

Söktips om du söker själv: sök på engelska Googla och sök till exempel på 
Fundera på vilka likheter som finns och vilka skillnader. Vad ser du som är typiskt för de masker du tittar på. Titta på form, färg, mönster och utsmyckning. Skriv ner (eller dokumentera på något sätt du valt). 

Förslag: välj masker från två delar av världen och jämför. Ser du likheter? Skillnader? Vilka?


2. Lästips
Här finns fakta om masker på NE.se 
Här finns exempel från Wikipedia (engelsk version) 

3. Gipsmask - tillverkning
Bildsök google: facial mask plaster construction   


4. Använd t ex google. 
Sök på construction mask movie/film. 
Titta på bilderna. Hittar du något som inspirerar? Använd gärna Youtube. Spara länkarna på både bilder och filmer från Youtube.


5. Titta på andras bloggar - klicka på länkarna nedan. 
Där presenteras ett arbete med maskkonstruktion genom tydliga bilder. Kanske kan du få någon inspiration eller få tankar om konstruktion.



6. Titta här på denna blogg/Bildblogga. 
Hur elever valt att lösa uppgiften tidigare? Kanske kan du få inspiration från deras arbeten?

Klicka på länkarna nedan, titta på bilderna, läs vad eleverna skrivit. Vad tänker du när du tittar på de olika elevexemplen? Skriv ner (eller dokumentera på något sätt du valt).

ELEVEXEMPEL GIPSMASK 
FLER ELEVEXEMPEL GIPSMASK


7. Sammanfatta kort vad du tittat på, vilka tankar du fått. 
Skriv ner (eller dokumentera på något sätt du valt). 

Du kan redovisa dina svar på frågorna nedan på olika sätt till exempel muntligt, filma, fota, skriv/rita i din loggbok, redovisa i ett pagesdokument med bild och/eller text, key note med bild och/eller text, rita bilder, appar på mobil eller iPad, valfritt sätt, kom gärna med egna förslag.


8. Vilken är din idé till gipsmask? Beskriv och förklara hur du tänker. 

Skriv ner (eller dokumentera på något sätt du valt). Skissa. Förklara med bilder och ord.


9. Människor kan ha olika anledningar att ta på sig en mask, att spela en roll. 
Vilka anledningar tänker du på? Kanske för att förstärka något man är, förändra  något eller för att förställa, dölja något. Ha en åsikt om detta. Ge exempel på något du har i din omgivning, någon egen erfarenhet från till exempel tv, spel, sociala medier mm.

Kanske kan du använda dig av orden nedan i ditt resonemang
  • identitet
  • mask
  • möjligheter
  • roll
  • scen
  • spela en roll
  • sammanhang
  • förändra
  • förställa
  • förstärka
  • förväntningar
  • höga förväntningar/krav på sig själv
  • att andra har höga förväntningar/krav på en
  • skola
  • skönhetsideal
  • reklam
  • spel - dator, tv, spel
  • sociala medier: facebook, twitter, bloggar, instagram, ask
  • mask, roll i skolan, hemma, bland kompisar

Välj någon/några bilder som du tycker stärker, visar, illustrerar ditt resonemang. Förklara hur. Glöm inte att ange bildkälla (länk).

Så har kan du börja
"Jag tänker att mask eller att maskera sig kan ha med olika saker att göra. Jag tänker bland annat på..."





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)