Translate

tisdag 6 maj 2014

7d Typsnitt

Här kan ni lämna in era bilder. 

I dag arbetar vi med att göra en egen design av ett typsnitt. Vi tittar på exempel, ser på olika användningsområden, ser var och när olika typsnitt används samt anknyter uppgiften till boktryckarkonstens historia. 

Vi kommer fram till att vi använder oss av olika typsnitt varje dag - när vi smsar, skriver på iPads eller dator mm. Vi ser också mängder av olika typsnitt på skyltar, trycka på kläder, förpackningar mm.

Vi går igenom lite tips på vad man kan tänka på när man ska skissa upp bokstäver så att de blir lika stora, får plats och hur man kan göra de olika bokstäverna. 

När elevernas design är klar får de välja om de vill färgsätta med färpennor av olika slag eller om de vill använda någon app till iPaden. 

Eleverna fotar sina bilder med sina iPads och lägger upp fotona på padletsidan som är länkad här ovan. I slutet av lektionen tittar vi på elevernas typsnitt tillsammans på storbild från min dator. Vi pratar om hur man valt att tolka uppgiften, ville färger man valt, hur formerna på bokstäverna ser ut, vilka associationer färger och former ger. 

En del bilder skulle kunna varit boktitlar på barnböcker. De blev verkligen jättehäftiga. Bilder kommer snart. Vi behöver mer tid till att avsluta denna uppgift så det gör vi vid nästa lektionstillfälle.

Eleverna avslutar lektionen med att göra utvärdering i sina loggböcker. De utvärderar genom att sätta poäng från 1-10 på orden nedan. De motiverar siffran och förklarar hur de menar.
  • lärorik
  • utmanande
  • rolig
  • egen arbetsinsats 

Här är mina exempelbilder
Jag har fyllt i mitt typsnitt med svart tusch. 
Se till att alla konturer "sitter i hop".

Eftersom mitt foto var ganska mörkt använde jag 
appen Be Funky för att ändra ljuset (gratis app).

Här har jag arbetat och undersökt hur appen Paint Gallery fungerar att förändra bilden (gratis app).

Här har jag använt en app som heter Tangled FW för att experimentera med min bild (kostar ca 20 kr att hämta hem).

Här har jag efterbehandlat bilden ytterligare i en app som heter Repix 
(finns som enklare gratisversion, fler effekter kostar ca 15 kr).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)