Translate

fredag 4 april 2014

År 9 Reklam

I dag pratar vi bland annat om olika reklammetoder, målgrupper och produkter. Tidningen Metro ligger till grund för en uppgift där vi tittar på vilken reklam som finns i dagens nummer.

Efter detta tittar vi vidare på reklamombudsammen.org (RO) och tittar närmare på vem som kan anmäla, vilka kriterier RO använder när de granskar anmäld reklam och på vilka grunder RO fäller eller friar.  

Vi diskuterar begreppen: stereotyp, norm och könsroller.  Eleverna får i uppgift att leta efter reklamer med sina datorer. De söker på google och youtube efter reklamer som passar in under sexistisk och schabloniserandeVi diskuterar den reklam eleverna hittar.  

Eleverna väljer en reklam som de lägger in på padletsidan som är länkad under här. Eleverna beskriver sin valda bild kort och förklarar varför den valts att representera sexistisk rekalm. 

Nästa gång vi ses tittar vi tillsammans på de reklambilder som eleverna valt, vi läser deras motiveringar och diskuterar vad som förmedlas och hur bilderna kan tolkas.  

9c klicka här -> Lägg in era bilder här.  (Lösen får du av Linda.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)