Translate

fredag 7 februari 2014

9c TO DO

  • Arbeta i lärcirkeln (upplev.pariktigt.com). Lär dig lite om graffiti och dess bildspråk. Testa grafftiti creator. Det finns en del länkar och artiklar i lärcirkleln, jag vill att du kollar runt och gör reflektionsuppgiften "Konst eller Klotter". Referera till texterna du läst i lärcirkeln.
  • Gå in på den här länken-> http://padlet.com/wall/v7f602hbka 
  • Titta på aktuella artiklar om verksamma graffitikonstnärer i dag. Hämta inspiration från konstnären Ollios bilder. 
  • Läs uppdraget nedan.
  • Tidsåtgång? Vi kommer överens om det tillsammans.

Vi har diskuterat lagliga väggar och kommer att titta på argument för och emot graffiti
samt skadegörelse. Eleverna kommer att utifrån olika perspektiv reflektera kring frågan
om graffiti är klotter eller konst. Vilket fall som helst:
det är ett levande bilduttryck som kommunicerar något om vår tid.








Lektionen börjar med undersökning av det material 
som finns presenterat,
 eleverna letar utifrån egna tankar och vi diskuterar under tiden.














Läraren funderar
Vi tittar på Ollios - Jonathan Josefssons bilder. Vi ser lite på hur arbetet gått från illegal graffiti, via HDK (Högskolan för design och konsthantverk) Textil inriktning, till att nu vara erkänd graffitikonstnär och textilkonstnär som tuftar mattor i ull med graffiti som bildspråk.

Utifrån artiklar och bilder tittar vi också på debatten som pågått det senaste kring Carolina Falkholts uppmärksammande verk på en skola i Nyköping. 



Vi tittar på websidorna Street art Utopia och Wooster collective (finns även på Facebok) - här finns bilder, visuella uttryck som dokumenterats i ett sammanhang, på en speciell plats.

Arbetet är i gång. Utifrån samtal om plats och ord och bilder i sammanhang, talar vi om att dessa ord och bilder kan få olika/andra betydelser utifrån förförståelse, associationer och hur vi lär oss i ett sammanhang.

Läraren tolkar fritt, några tankar, lite av det som diskuterades under lektionen
Just nu pågår en het debatt huruvida Justin Biebers fans har starkare känslor än fotbollsfans. Justin Bieber lär ha har 64 miljoner likes på sin sida. Vill verkligen varenda tjej i Stockholm se Justin? Åker alla till Åtvidaberg för att se IFK spela? 

Någon hävdar att det är ändå inte samma känsla för ett band som för ett lag, denne någon blir starkt ifrågasatt och olika argument flyger genom luften. Kan man känna vad någon annan känner? Hur kan man uttala sig om det? Vad är empati? Att känna in vad någon känner? Lär vi in det?

Ett argument som hörs är att fotbollssupporter är man hela livet. Det är en bredare åldersgrupp än vad en popartist har, speciellt en "ungdomsidol". Vad kan vara vinsten med att definiera en snäv målgrupp åldersmässigt? 

Vad kostar läktarvåld och våld som förekommer av fotbollsfans under och i anslutning till matcherna? Vilka betalar? Är det klubbarna? Vad kostar det samhället? Någon påstår att hatet uppstår ur rivaliteten. Vad är hat? Vad kommer det ifrån? Är det en konstruktion? Lär vi in hatet? 
En fråga som stannar kvar är hur kan man känna sig mer hotad av en polis än av en AIK:are med betong? 

Frågan "Får jag skriva Hata Gais?" - besvaras genom att gruppen tittar tillbaka på uppgiftsbeskrivningen och håller med om att det inte är ett positivt budskap.

Som sagt, kärlek är större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)