Translate

tisdag 23 april 2013

År 9 Tema Identitet

Niorna är i gång med mängder av olika tankar om vad deras projekt ska handla om. Någon har valt att fotografera sina klasskamrater och ska arbeta med redigering av sina bilder - dessa bilder ska sedan ställas ut/visas på ett mycket speciellt ställe i skolans byggnad. På ett ställe där man sällan tittar. Nu ska den platsen få ett nytt användningsområde. En plats får en ny identitet... Spännande tankar!

Någon har valt att inspireras av Catti Brandelius sätt att arbeta med alter ego - och ska göra en performence/film om identitet. En film som eleven själv velat se när hen gick i sexan, en film om självkänsla och att våga vara den man är. Och om mod.

En annan ska göra en film, där hen målar ett budskap/en tanke på en stor duk och fotar regelbundet under hela arbetsprocessen. Alla bilder sätts sedan ihop till en film där vi som tittar på filmen, får följa budskapet sakta växa fram på duken. Tankar kring självkänsla ingår i projektet.

En elev har valt att fota/dokumentera saker i livet som gör hen lycklig. I sammanhang där eleven hämtar kraft och energi. Dessa bilder kommer att redovisas med film.

En elev utgår från Marilyn Monroe och gör en analys av kvinnoideal då och nu, genom att måla bilder och arbeta med text och bild tillsammans. Vi pratade lite om hur vi ser kvinnor respektive män gestaltas i bilder, reklam, leksaker till barn (läs pojkar och flickor), kläder till ungdomar (läs tjejer och killar). Vi pratade också om Genusfotografens blogg. Kanske kommer tankar kring något av detta att ingå i denna elevs gestaltningsuppgift.

Någon kommer att göra en analys av ungdomskultur och titta på kläder som uttryck. Eleven kommer sedan att arbeta med iscensättande fotografi och själv gestalta de olika klädstilar/ungdomskulturer som analysen bygger på. Dessa foton kommer att redigeras fram till en bild. En sammansmältning av flera delar.

Några kommer att titta på olika uttryck beroende på religion. Vi hade diskussioner om att söka bilder (creative commons) och kanske göra någon sorts analys kring vilka bilder som visas beroende på vad man söker på. Vilka bilder kommer till exempel upp vid sök på en kristen respektive en hinduist?  Dessa elever har tankar på att göra något bildspel kring mångfald av människor genom att be om att få fotografera mängder av människor och redovisa med foton i en film.

En elev vill visa ett intresse som hen ägnar mycket tid till - åka skateboard. Eleven ska filma med GoPro-kamera och arbeta med film i projektet. Eleven vill ha med musik i sin film och har varit i kontakt med musikgruppens musikbolag via mail. Eleven har presenterat projektet och frågat om det är ok att använda en av bandets låtar och väntar nu på svar. I projektet tittat eleven även lite på Graffiti, dess ursprung, historia och uttryck.

De elever som inte ännu har någon egen idé hur de vill genomföra uppdraget, har fått inloggning till lärverktyget "På riktigt" där de följer en bana som handlar om Graffiti. Eleverna lär sig om Graffiti, ser filmer, svarar på fågor och arbetar digitalt och genom att arbeta med egen graffiti. Vi har pratat om att kanske arbeta med ord, text som budskap i stort format och sätta upp dessa budskap på skolans väggar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)