Translate

onsdag 20 februari 2013

Undersökande av Tema Makt i år 8

Vi arbetar med Tema Makt i år 8. Arbetsgången ser lite olika ut men denna termin ser det ungefär ut på följande sätt:

Inventering av innehållet i våra hjärnor

Vi börjar med att associera fritt till ordet Makt. Eleverna skriver i sina loggböcker och har inte bekantat sig med begreppet (i egen bilduppgift) innan. Instruktionerna är att skriva så fritt som möjligt - att skriva precis det som finns i tanken.


Gruppdiskussion 

Efter det sitter eleverna i grupper om ca 5 st, där de tillsammans diskuterar vad de kom fram till i sina loggböcker. De gör en gemensam tankekarta i varje grupp. 

Redovisning av vad grupperna kom fram till

Tillsammans gör vi sedan en stor tankekarta på tavlan. Varje grupp får berätta vad de kommit fram till och jag skriver och försöker att hitta kategorier och dela in i olika ämnen.


Detta brukar vi göra på en lektion - ca 50 minuter.

Analys/återkoppling 

Nästa lektion visar jag upp en modell som utarbetats utifrån elevernas diskussioner.


Skifta perspektiv?

Vi pratar om makt ur olika perspektiv, bland annat:
  • historiskt perspektiv
  • geografiskt perspektiv
  • kulturellt perspektiv
  • genusperspektiv


Film om härskartekniker

Vi ser tillsammans filmen "Vad fick du luft i från" en film om härskartekniker. Vi pratar om dessa och diskuterar om de kan finnas på alla nivåer i modellen ovan och om de finns i de olika perspektiv vi pratat om.

Bild från GR-utbildning.


Se idéer växa fram, ta form och ändra riktning

Lektionen efter börjar eleven spåna på sina idéer. De gör en tankekarta, skissar upp och/eller skriver ner hur de tänker. De söker bilder och förlagor till sina bilder på sina datorer. Jag går runt och diskuterar och försöker få en bild av vad/hur de vill gestalta sina bilder.


Respons

Jag läser igenom deras idéer och lämnar någon kort respons till lektionen efter. Då sätter själva bildundersökningen igång. Eleverna skissar, undersöker, diskuterar och hämtar inspiration från bilder på Internet.


Loggbok/portfolio

Allt finns samlat i elevens loggbok samt i deras egen mapp. Alla skisser samlas och redovisas som en del i det undersökande arbetssättet. Det gör det lättare för mig att följa deras arbetsprocess.


Presentation/reflektion

I samband med presentation, inlämning av uppgiften gör eleven en reflektion kring sina bild, skriftligt, muntligt, ljudfil/inspelning eller annat förslag.


Ur elevreflektion:

Min surrealistiska bild handlar om en tjej som har mycket pengar, vackert utseende och högt socialt status. Hon skapar små kloner av sig själv, som inte har någon mun, och därför inte uttrycka en åsikt eller säga till om något. Dom vet inget annat än att följa sin ledare, så det är det dom gör. Ibland blir det fel i maskinen som skapar klonerna, och det kommer ut misslyckade eller alldeles för svaga personer. Dom används till möbler istället för att bli ”hov” till tjejen.
Jag vill att min bild ska presentera hur det kan se ut i t.ex skolan, där personen med högst status formar alla andra personer runt om att bli som små kopior av dom. Dom gör som den populära säger, klär sig likadant och tycker likadant.  
För mig känns makt som status och pengar. Har man det är man en maktfull person. Även om det är en populär tjej i skolan, ett rikt företag eller en regering. 

Fler exempel:






Arbeta vidare

Elever kan även välja att utveckla sin idé vidare genom att till exempel arbeta med fotografi. Här är ett elevexempel från tidigare termin:

Madeleine Johansson 8D. Vidareutveckling av uppgiften Surrealistisk bild med maktperspektiv. Fotouppgift/bildredigering.  

Om surrealism

Under arbetets gång har vi arbetat med Surrealismen och tittat på två surrealistiska konstnärer, René Magritte och Salvador Dalí. 

Om att skapa djup i bild

Vi har även pratat om och arbetat med olika sätt att skapa djup i bild. Vi har testat och skissat en-, två- och trepunktsperspektiv. Vi har gått igenom hur djup kan bli tydligt i en stillebenbild. 

Eleverna väljer själva om de vill utgå från någon perspektivmodell när de tecknar - men på något sätt ska eleverna var uppmärksamma på hur de kan skapa djup i sina egna bilder.

Bedömning 

Jag pratar om kunskapskriterierna och vad som bedöms i arbetsområdet. 

Elevexempel

Vi tittar tillsammans på elevexempel på bloggen här och läser några reflektioner för att se något exempel på hur det kan se ut. 

"Kan jag göra så här i stället?"

Egna förslag, tankar, idéer? 
- Absolut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)