Translate

måndag 18 februari 2013

Bildarbete år 9




Ur elevreflektion:

När jag bestämde mig för att gör mitt arbete om skönhetsideal började jag fundera på hur jag kunde få fram det genom bilder. Jag hade flera idéer innan jag kom fram till det slutliga resultatet. 

Min första idé var att fota en tjej i flera olika stilar, för att sedan lägga till musik på det som gjorde beskådaren stressad. Med det ville jag få fram den inre stressen som finns för hur man ska se ut och hur man ska agera. 

Då jag kom fram till att detta inte speglade det jag ville få fram kom jag på nästa idé - att visa hur väldigt unga tjejer agerar vuxna inom bloggvärlden. 

En stor blogg är ett företag där man själv tar hand om allt. Som 13- åring förhandla med företag, gå på möten och agera professionellt både framför vuxna människor och på bloggen ville jag få fram. Men inte heller detta kändes rätt. Jag fick liksom inte fram den rätta känslan i bilden. 

Så kom jag på en idé -  ett porträtt på en tjej som håller Barbies ansikte framför sitt. Det kändes direkt som en klockren bild för mitt arbete. 

Jag har därför fotat en ung tjej då hon håller Barbies ansikte framför sitt. Bilden är i svartvitt då jag tycker att det framhäver mer känslor. Med det vill jag få fram att man oftast visar upp en annan annan person än vad man egentligen är. Att man ska se så perfekt ut hela tiden för att bli omtyckt utav andra. Men även för att symbolisera dom sjuka skönhetsidealen som faktiskt finns, som tar över folks liv, som till och med tar folks liv.

När jag ser bilden så tänker jag på Renée Margrittes bilder med konstiga föremål så som äpplen och duvor framför ansiktet. På mitt porträtt är det ändå ett ansikte, men jag får samma känsla av osäkerhet och förtvivlan både i min bild och bilderna från Margritte.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)