Translate

måndag 4 juni 2012

Tema makt år 9

Ur elevpresentation (klicka på bilderna):

MAKT
De tre bilderna i elevarbetet. 

Trappan. Bild två i arbetet.
"Jag gjorde alla bilder svartvita och arbetade mycket med ljus och konstraster. Jag ville ge bilderna en mörk, dyster känsla och det tycker jag att jag har lyckats med.   
Meningen från början var att visa makt ur olika personers perspektiv. Jag kunde inte göra som jag hade tänkt från början, eftersom jag inte lyckades ta någon bild som passade in tillräckligt bra. 
Istället försökte jag förmedla detta i bilden på trappan. Jag tänker varje trappsteg symboliserar makt, ju högre upp man kommer i trappan, ju mer makt har man. Det var därför jag gjorde den nedre delen av bilden ganska mörk, och sedan blir den ljusare och ljusare. Det ska symbolisera att de som står längst ner i trappan, alltså de som har minst makt, har de svårare än de som står högre upp. Alltså vill jag visa att man ser på allting på helt olika sätt beroende på vilket trappsteg man står på. 
En annan tanke jag har med den bilden är att visa hur för mycket makt kan stiga oss över huvudet. Om man har jobbat sig en bit upp för trappan, vill man bara ha mer makt. Och man vill ha det fort. Står man långt upp i trappan har man visserligen mycket makt, men det är lätt hänt att man blir övermodig och trillar ned, och då är det en lång bit att falla. 
Jag ser alltså den här trappan lite som en hierarki. Den som står högst upp bestämmer över de som står underst, och så fortsätter det."
Dominobild ett.

Dominobild två.
"Tanken med andra två bilderna, med dominobrickor som motiv, var att visa hur makt även kan användas på fel sätt. Jag vill få brickorna att framstå som försvarslösa. Bara genom att peta till brickorna lite lätt kommer de alla fort vältas om kull och bli liggande på marken. Ungefär som att ge sig på någon som redan ligger i underläge. Alltså ett sorts maktmissbruk.  
Maktmissbruk är för mig när någon utnyttjar sin position eller sitt överläge, för sin egen vinning. Utan att bry sig om någon annan skadas på vägen dit. En maktmissbrukare ser bara på saker och ting ur sitt eget perspektiv. Maktmissbruk är också när någon använder sin makt för att skada eller förstöra för andra. Själva brickorna som faller offer för maktmissbruket, är helt maktlösa.
Maktlöshet i mina ögon är att vara tvungen att lägga sitt öde helt i någon annans händer. Man är maktlös när man blivit fråntagen sina rättigheter.  
Jag tycker att alla människor borde ha rätt att göra, tycka och tänka vad och hur de vill. När någon annan har tagit över makten är hoppet det enda man har kvar. Man kan bara hoppas att den som har makt väljer att använda den på rätt sätt. 
Ännu en sak jag tänker på med dominobrickorna är att de är ett bra exempel på hur en liten sak, kan sig stor och förändra en massa saker. Det visar hur makt kan gå från individnivå till global nivå. Någonting kanske börjar som ett inlägg på Facebook, som sedan sprids vidare till det har setts utav hela världen. 
Många tänker nog att det är svårt att verkligen få sin röst hörd och göra någon skillnad. Men bara en liten småsak, som kanske inte ens var avsedd till att bli något stort, kan växa och spridas. Med hjälp av Internet och andra människor, kan man lyfta fram även den maktlöses ord och tankar. Det enda som krävs är att man samarbetar."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)