Translate

tisdag 29 maj 2012

Tema makt år 9


Ur elevpresentation:

MAKT
"Jag har använt mig av två bilder, en på mig som står och låtsas hålla en pistol, och en på mig när jag låtsas att jag träffas av ett skott. (Fotograf: Christopher. Kamera: iPhone 4.).   
Sedan tog jag in bilderna i iPhoto, där jag framhävde vissa färger. Efter det flyttade jag dom in i Adobe Photoshop CS6. Jag lade båda bilderna på varandra och suddade ut den ena, förutom mig själv. Så nu ser det ut som om det är två jag i en och samma samma bild. 
Nu målade jag allt det här rökiga svarta, och den svarta vätskan som både rinner från skytten och strömmar ur såren på den skadade. Rökeffekten gjorde jag med penslar som jag laddat ner. 
Nu var det dags att måla pistolen. Den blev vit för att framhäva den extra mycket. Och nu har jag ju tre olika bilder här nedan. 
Den första är hur den först var menad (originalet). På den andra laddade jag ner en bild på ett flimmer från ett pistolskott och satte på en s.k ”lens flare”, och klart. Den tredje bilden lade jag bara på ett filter på, som fick det att se tecknat ut. 
Jag har nu beskrivit hur jag gjorde hela bilden. Visst ser den avancerad ut, men ändå väldigt simpel att göra. 
Som nämnt innan så arbetade jag med Adobe Photoshop CS6 BETA. Av anledningen att tycker att det är häftigt.  Det var det jag ville få in i min bild, att den skulle vara så häftig som möjligt, men samtidigt symboliserade makt.
När jag hörde att vi skulle arbeta med makt var det vapen som först och främst dök upp i mitt huvud. Själva grundidén var att en kille skulle skjuta en annan kille. Det du ser ovan var bara en snilleblixt som kom från ingenstans. 
Min bild är liksom ett porträtt taget rätt i action, mellan den som utövar makt och den som tvingas lyda. Han har skjutit honom ett flertal gånger, så att hans frihet (det svarta) bara strömmar ut ur honom, medan skytten är liksom gjord av det. Detta symboliserar liksom att skytten livnär sig på det. 
Men vad är då själva tanken bakom det här?
Enligt mig finns det två typer av makt. Antingen ger folk dig makt över dom genom tillit och liknande, alltså frivilligt. Eller så är du tvungen att ta den själv med våld, trakasserier och rädsla. 
Det är det det handlar om i bilden. Han ger inte sin frihet frivilligt, och den accepterar han inte, så han tar den med våld. Det är just det här bilden beskriver. 
Jag tycker att jag har lyckats bra, och med det jag ville.
Filmen nedan är bara en liten film med dom olika filmstadierna. Plus musiken jag har gjort till som skall passa in med bilden. 
Klicka nedan för att spela."

Gif:tumblr_m428lqeHKs1rsafido1_1280.gif 1 280×658 bildpunkter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)