Translate

tisdag 27 mars 2012

Elevexempel Foto/bildhantering år 9

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.
Min redigerade bild.
"Jag valde att ta en närbild på en orkidé. Eftersom att jag tycker att min skulptur representerar, något som är vacker på utsidan och en insida som ingen ”känner till”.  
I min skulpturanalys skrev jag att min ”kotteros” kanske producerade ett slags gift inuti kronbladen (där kottar har sina frön). Därför kan min skulptur vara ”ond” på insidan men vacker på utsidan. 
Jag valde att fota orkidén eftersom att jag tycker att den blomman är mycket vacker. Men samtidigt som den ser vacker ut, kan den se mycket farlig ut. 
Jag tycker att orkidén påminner om någon köttätande växt med sitt öppna ”gap”. Och på så sätt kan orkidén vara farlig. För vissa kan den se farlig ut, som till exempels olika insekter m.m. 
Men vem vet kanske om några hundratals år har orkidén utvecklats och blir en köttätande växt. "


Min "kotteros"-skulptur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)