Translate

fredag 9 mars 2012

Elevexempel Foto/bildhantering år 9

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.

"Mitt motiv är den gula krokusen. Till min redigering hade jag effekterna Focal B&W och Fancy Focus. Jag ändrade också proportionerna i bilden, så man skulle få blomman längre upp i bilden. Och så att huset inte var med i bilden. 
Bilden är en närbild på en blomma ur ett grodperspektiv. Men jag tycker också att bilden är taget ur ett normalperspektiv, det är en blandning emellan dom båda. För när jag tänker grodperspektiv tänker jag verkligen grodperspektiv. Så som om man hade stått under ett träd och tagit kortet, då är det grodperspektiv. 
Min bild hänger ihop med min skulptur på så sätt att även om det inte börjar bra så kan det bli bra till slut.
Då menar jag att denna blomman inte hade det så lätt att växa upp i ett sådant tråkig miljö. Men sen började den att blomma, och då står den ut ur den tråkiga miljön.
För min skulptur visar att vissa sitter upp en fasad, så andra inte kan se att dom har varit med om något dåligt. Och ingen skulle tro att denna lilla blomma har haft en dålig uppväxt, för det syns inte på blomman."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)