Translate

måndag 5 mars 2012

Elevexempel Bildlogg/Gipsmask

"Jag valde att göra en gipsmask av Jokern.  
För att jag gillar när man gör om något som är tänkt att vara roligt till någonting läskigt istället. Det blir en skrämseleffekt där man först tänker att bilden är rolig och man nästan vill skratta åt den och sedan upptäcker att den egentligen symboliserar ondska.   
Jag målade ansiktet vitt för att kunna lägga så mycket uppmärksamhet på munnen och markeringarna runt ögonen som möjligt. Precis som clowner har varit sminkade i alla tider.   
Jokern har stora ärr från munnen och upp till kindbenen. Det tycker jag hör ihop med det ovanstående, att man kan ta någonting glatt för att sedan göra det läskigt för det ser ut som att Jokern alltid ler. Men hur ärren hamnade där är en tragisk och hemsk historia.   
Clownansiktet i sig är en mask som döljer människan bakom den. Man är inte en clown, man tar på sig en mask och spelar att man är en clown.  
Jokern tycker jag är en mask som personen bakom tar på sig och låtsas vara för att orka vara så elak som han är. Masken är ett sätt att gömma sig för verkligheten, man gömmer sina ansiktsuttryck och på så sätt också sina känslor.  
Munnen är röd för att det är en färg som drar uppmärksamhet till sig. Det är färgen av blod, varningssymboler och starka känslor. Ögonen har en kraftig svart markering. Det gör nästan så att ansiktet ser nersmutsat ut, svart är en allvarlig färg som vi ofta förknippar med ondska, makt och sorg. 

När jag gjorde masken så började jag med att avgjuta en ansiktsform i gips. När den hade torkat så klippte jag till den lite och formade till munnen, ögonbryn, ögonglober, ärren runt munnen och näsan med hjälp av mera gips. Sedan så började jag med att måla hela masken med en vit färg. När den färgen hade torkat så målade jag med en röd/brun/svart färg där munnen och ärren satt. Jag blandade i svart och brunt i färgen för att få det att bli mer lik levrat blod. 
Ärren målade jag dit med svart färg och en smal pensel. Jag målade ögonen och pupillerna med en svart tusch men området runtomkring målade jag med färg och en pensel. Jag försökte få den delen att se sotad ut för att få en mer dramatisk effekt.  
Jag fick inspiration till att göra min gipsmask från filmen ”The Dark Night” och jag kollade även runt på nätet efter bilder på clowner.  
Det jag vill berätta med min mask är att man ska akta sig för att saker är inte alltid vad det ser ut att vara. Tänk två gånger innan du dömer och tänk på personen bakom masken. Även om den inte till synes inte bär någon.  
Klicka på länken nedanför för att se ett klipp från filmen ”The Dark Night”, där Jokern berättar om sina ärr. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)