Translate

måndag 27 februari 2012

Fotouppgift år 9 ELEVEXEMPEL

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.


Jag har använt mig av picnik.com när jag redigerat min bild. När jag redigerat bilden har jag roterat den upp och ner använt ’‘focal focus’’ för att göra de färgade burkarna suddiga och de svart/vita mer tydliga. 
Detta har jag gjort för att det är så jag tycker att det är. Det är lättare att bara ’‘välja’’ om en person är si eller så (svart eller vit) och det kan verka svårare att titta under ytan, se vad som verkligen stämmer. Men om man försöker, ger personen en chans så inser man ofta att det inte bara är svart eller vitt. Svart tolkar jag som dåligt och vitt som bra - som Peter Pan och kapten krok, eller Lukas Skywalker och Darth Weider. 
Jag har utgått från min skulpturanalys där jag skulpturerade ett salt/pepparkar, och tycker att mitt foto och min skulptur har samma mening. 
Det jag vill få fram med både min skulptur och mitt foto är att vi inte ska ha så förutfattade meningar om människor och inte döma efter utseende eller rykten. Man ska alltid skapa sig sin egna uppfattning och acceptera människor som dom är. Jag fick inte idéerna från något speciellt utan bara av hur människorna i samhället fungerar och vad jag tycker om det. 
Det jag har försökt visa med den svarta och vita burken är att det är lättare att se dvs det är lättare att döma en som något av dom istället för att verkligen försöka kolla de andra färgerna. 
I bilden är de burkarna närmast mer synliga medan de andra är suddiga och verkar långt borta på något sätt. Bilden är också upp och nedvänd. 
Det är ingen närbild men typ snedtagen så att burken närmast är väldigt nära och de andra ser ut att vara jättelångt bort. Bilden ser levande ut på grund av alla färger men ändå död för att det är så suddigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)