Translate

onsdag 22 februari 2012

Fotouppgift år 9 ELEVEXEMPEL

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.


Före bildbehandling
Efter bildbehandling


Före bildbehandling

Efter bildbehandling


Bilderna jag har valt är miljöbilder utav Getskär. Bilderna är över bryggorna ner mot havet och stenarna som ligger i närheten. I bakgrunden ser man också öarna som ligger på andra sidan. Bilderna som står över ”Före” är originalbilderna, alltså så som dom såg ut innan jag redigerade dom. Bilderna är tagna ur smått fågelperspektiv och är båda i färg men med djupa skuggor.
Eftersom jag utgår från min skulptur, så har jag lagt upp bilderna jag valt före och efter redigering. På så sett menar jag att något kan se ut eller bete sig på ett sätt, men när man tittar på djupet så kan man se något vackert. Alltså, om man anstränger sig lite så kan man se något som inte fanns innan. 
När jag redigerat mina bilder har jag använt programmet Picasa. Första bilden har jag beskärt till ett 1141 x 1766 mått inne i hörnet, sedan har jag fyllt belysningen, lagt på lite högdager och till slut lagt på skuggor. Den andra bilden har jag beskärt i 1824 x 2430 format och sedan gjort bilden ljusare. Efter att jag har lagt in dom i pages har jag skuggat en ram på ena sidan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)