Translate

onsdag 22 februari 2012

Fotouppgift år 9 ELEVEXEMPEL

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.



"Jag har tagit en miljöbild på ett träd, ur grodperspektiv. Sedan har jag redigerat bilden i picasa. Jag har lagt till både ljus och skugga i min bild för att skapa kontraster. Jag har lagt skugga i övre delen av bilden och lagt fokus i mitten av bilden. Jag har också lagt på ett ljust lila filter på bilden, för jag tyckte det blev effektfullt.
Jag valde att fotografera det här trädet för att det ser sårbart och naket ut. Lite som Patricia Piccininis konstverk "The young family". 
Trädet har tappat alla sina löv och det är mörkt och kallt. Jag tycker det känns som att det väntar på bättre tider. Just nu är det inne i en period där allt bara är grått och trist. Men ändå står det kvar och väntar på bättre tider. 
Eftersom hur mörkt det än verkar vara kommer man till slut kunna se något sorts ljus, även om det känns långt borta. I det här fallet är ”ljuset” sommaren, då kommer trädet få nya löv, och se mer levande ut igen. Sedan kommer hösten, löven försvinner och så börjar det om.
Så jag tycker att trädet symboliserar att saker löser sig och blir bättre."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)