Translate

måndag 27 februari 2012

Fotouppgift år 9 ELEVEXEMPEL

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.


Foto 1
Fyll belysning
Högdager
Skugga
Skärpa
Färglagt huset 

Foto 2
Fyll belysning
Högdager
Skugga
Skärpa 
Färglagt ett hus













"Bildredigering gjord i Picasa 3. Bilderna är redigerade utifrån att det ska vara lite kontrast i bildens djup. Det ska vara som ett mörker men ändå ljus som visar på det fula och det fina i något. Den första bilden är 1/3 fylld, vilket menas att husen bara tar upp en tredjedel av bilden. Den andra bilden är vinklad i normalperspektiv. 
I mina bilder kan man se båthus i rad som finns nera vid Getskär. Det finns även en trappa och det finns detaljer på bilden. Till exempel så ser man snö vilket gör att man kan dra slutsatsen till att det är vinter. 
Min idé med att ta bilderna var att man skulle kunna göra något med färgen i bilden som visar att ett av husen är annorlunda fast fortfarande en i mängden bara. Tanken var även att man skulle kunna göra en drastisk kontrast med ljuset och mörkret i bilderna.  
Jag tänkte även att man kunde koppla det till min skulptur som också handlar om att vara unik på ett sätt. Att vara sig själv och att utsidan inte är allt som räknas. Man ska inte döma någon utan att lärt känna den. 
En människa är som en CD-skiva, alla ser framsidan men har någon kollat baksidan? Det kanske finns repor och det borde man tänka på innan man kränker någon.
Bilderna jag har tagit och redigerat ska förmedla det att man vet aldrig vad som döljer sig på insidan av folk. Det kan ha hänt något tragiskt eller personen kanske har haft det jobbigt och gått igenom något fruktansvärt. Hur ska vi kunna veta?  
Så innan vi gör saker mot folk kanske vi borde tänka på hur vi skulle känna om någon gjorde så mot mig."

Ytterligare elevexempel 
"Jag har tagit en helbild på en banan och bilden är tagen i fågelperspektiv. 
Jag gjorde bilden mörkare för den skulle se äldre ut och i sämre skick. I bakgrunden är det stolar som tillhör skolan. 
Jag använde mig av iPhoto och beskärde bort lite av bilden. Jag förstärkte färger och la till antika färger så den skulle se äldre ut. Motivet är klart och bakgrunden på stolarna är suddiga. Mellangrunden är tagen mot ett bord.  
Jag har utgått från min skulpturanalys och tankar om att även om utsidan är ful så kan insidan vara vacker, eller tvärt om. På utsidan kan se ut som den mår bra men på insidan är man ledsen och förtvivlad. 
Detta visar jag i min bild på följande sätt att alla människor visar inte sitt inre eller vågar inte visa sitt inre. De är rädda att de inte ska bli omtyckta för vem de egentligen är. Det inträffar oftast i skolan eller på jobbet, det är därför konturerna av stolarna finns i bakgrunden. 
Det finns massor av personer runt om kring dig som inte vågar visa sin personlighet. Speciellt när de har ett ”fult” yttre. Jag tycker inte att det finns något fult yttre, vem är det som dömer om det är fult eller inte? 
Det är bra att alla människor ser ut på olika sätt. Det hade inte varit speciellt kul om alla sett ut som mig eller om alla hade samma kläder som jag hade. 
Det är tur att det finns så mycket olika personer och olika personligheter. Annars tror jag att världen hade varit väldigt trist."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)