Translate

måndag 20 februari 2012

Fotouppgift år 9 ELEVEXEMPEL

Eleverna har utgått från sina egna lerskulpturer och hämtat tankar ur tolkningarna som de gestaltar i en fotouppgift.



Min bild är på ett träd som jag har tagit ur grodperspektiv. Det är en miljöbild och halvbild eftersom man inte kan se hela bilden. Jag har valt att få bilden ljus och få fram de färger som finns. Bakgrunden valde jag att ha enfärgad för att få mer fokus på själva trädet. 

När jag berättade om min skulptur tänkte jag på ”under ytan” och hur man inte alltid vet vad som finns under ytan eller ”bakom stängda dörrar” och det tycker jag också trädet kan visa. 


Trädet har massvis med grenar omkring det som skyddar det, på sommaren också massa löv. Det kommer aldrig stå själv som en lång pinne rätt upp, grenarna finns alltid runt. Därför ser man inte riktigt själva trädet, bara det runt. På samma sätt tänker jag att man kan se en människa på, utanpå är den på ett sätt, men innanför allt finns något annat, något man kanske döljer för allmänheten. 
Jag använde iPhoto till min bild. Jag gjorde den lite ljusare och gjorde den skarpare så man kunde se löven på träden lite bättre, också för att kunna urskilja trädet från de grenar som sticker upp bakom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kul om du vill kommentera vårt arbete på bloggen :)